• 8 september 2018
  • 8 september 2018
  • 8 september 2018
  • 8 september 2018

Trainingstips

  • Kies de trainingstijden en -plaatsen zodanig dat ze passen in je normale dagelijkse leven.
  • Het is erg motiverend en gezellig om met anderen te trainen. Probeer daarom iemand te vinden om samen mee te trainen of sluit je aan bij een vereniging. Woon je in de buurt van Apeldoorn kom dan eens kijken bij de triathlon vereniging: Aquapoldro afd. triathlon.
  • Het is voor veel mensen erg stimulerend de afstanden, tijden etc bij te houden in een logboek (een soort dagboek). Je kunt dan ook terug zien wat je allemaal gedaan hebt. Mocht je onverhoopt een blessure krijgen dan kan een logboek soms ook helpen bij het vinden van de oorzaak.
  • De Boschbad Triathlon vindt plaats in een 50m bad. Probeer daarom ook eens in een 50 meter bad te zwemmen. Baantjes van 50m zijn toch ietsje anders dan baantjes van 25m.
  • Een fietshelm is verplicht tijdens de wedstrijd, maar gebruik hem ook tijdens de trainingen. Zorg dat je een goedgekeurde helm van hard schuim hebt en gebruikt.
  • Denk je erover om geen sokken te gebruiken in de wedstrijd, oefen dit dan eerst in de training. Je kunt anders blaren of vervelende schuurplekken krijgen. Eventueel kun je vaseline/uierzalf gebruiken om je voeten/tenen iets mee in te smeren. Denk er wel aan dat sokken het zweet op nemen en dat dit zweet zonder sokken in de schoenen gaat zitten, waardoor de schoenen erg kunnen gaan stinken.
  • Train met het voedsel en de (sport)drank die je ook in de wedstrijd denkt te gebruiken. Dan weet je of je er tegen kan.
  • Besteed tijdens de koppeltrainingen extra aandacht aan de wissels. Zoals:
    • Helm snel op/af zetten vast/lost maken
    • Snel je fiets- en loopschoenen aan/uiten eventueel:
    • Op de fiets stappen terwijl je schoenen al op de pedalen zitten
    • Van de fiets stappen terwijl je je schoenen op de pedalen laat zitten